Een kwart van de Belgen krijgt op zondagavond al een slecht gevoel door het werk

En maar liefst 73% van de ongelukkige werknemers gaat niet op zoek naar een nieuwe job

Mechelen, 5 novem ber 2018 – Meer dan de helft (51,2%) van de Belgen heeft regelmatig last van een negatief buikgevoel op het werk. Eén op de tien Belgen voelt zich zelfs elke dag slecht in zijn vel omwille van het werk. En meer dan een kwart (26,3%) van de Belgen krijgt op zondagavond al een slecht gevoel omdat hij/zij de volgende dag moet gaan werken. Alarmerende cijfers, zeker omdat 73% van de ongelukkige werknemers geen stappen zet om op zoek te gaan naar een nieuwe job.  

Dat blijkt uit cijfers van HR-dienstverlener Agilitas, het vroegere t-interim. Vooral jonge Belgen onder de 34 hebben last van een negatief buikgevoel op het werk. 58,5% van de jonge Belgen voelt zich maandelijks slecht in zijn vel op het werk. De belangrijkste reden hiervoor is het zich niet gewaardeerd voelen op het werk. Ook een onevenwichtige work-life balans speelt een grote rol. Met deze confronterende cijfers roept Agilitas werknemers op om meer te luisteren naar hun buikgevoel. Want je goed voelen op je werk is volgens Agilitas een belangrijke drijfveer voor meer (werk)geluk en dus uiteindelijk ook voor een goed functionerende economie. 

Vooral jonge Belgen onder de 34 voelen zich slecht op het werk

Waar 58,5% van de jonge Belgen aangeeft zich minstens 1 keer per maand slecht te voelen op het werk, is dit voor 35- tot 49-jarigen 49,7% en voor 50-plussers zelfs 46%. Jonge Belgen voelen zich dus beduidend slechter op het werk dan iets oudere werknemers.

Leen Martens, woordvoerder Agilitas, verklaart: ‘Er is duidelijk sprake van een mismatch tussen de verwachtingen van jonge Belgen en die van vele werkgevers. En dan gaat het niet enkel over de taken die je elke dag uitvoert, maar ook over je persoonlijkheid en de bedrijfscultuur. Al die zaken moeten perfect met elkaar matchen. Pas jij eerder bij een bedrijf met een losse sfeer waar je je eigen weg moet zoeken of eerder in een resultaatgerichte cultuur met veel uitdaging? Belangrijke vragen, waar we bij Agilitas zoveel mogelijk rekening mee houden om de perfecte en duurzame match te kunnen bieden, voor zowel tijdelijke als vaste medewerkers.’

Televisiemaker Steven Van Herreweghe bevestigt: ‘Mijn buikgevoel is een enorm belangrijke barometer voor beslissingen die ik op elk vlak in mijn leven neem. Dat is mijn ‘compagnon de route’ die me in principe nooit in de steek laat. Er zijn momenten geweest waarop ik niet naar mijn buikgevoel luisterde. Maar dat was niet de juiste beslissing, dat heb ik achteraf wel ingezien.’

De helft van de Belgen legt zich neer bij een negatief buikgevoel

En toch is de grote meerderheid van de Belgen die zich wel eens slecht voelen op het werk, niet op zoek naar een nieuwe job. Meer dan de helft (53,3%) van de Belgen heeft er eigenlijk al vrede mee genomen dat het werk hen vaak een slecht buikgevoel geeft. 73,1% onderneemt geen stappen om op zoek te gaan naar een nieuwe job.

Dit is alarmerend, volgens Leen Martens, woordvoerder van Agilitas: ‘Uit deze cijfers blijkt dat heel wat mensen hun buikgevoel niet volgen als het gaat over werk. Nochtans speelt je goed voelen in je job een belangrijke rol in ons algemeen geluksgevoel. Vandaar onze oproep om meer te luisteren naar je buikgevoel en te gaan voor een job die perfect aansluit bij je noden en ambities. We zijn ervan overtuigd dat mensen die op basis van hun buikgevoel een keuze maken veel bewuster in het leven staan, hun talenten echt benutten, meer bijleren, productiever zijn en vooral gelukkiger zijn.’

Steven Van Herreweghe getuigt: ‘Elk jaar moet ik wel bepaalde keuzes maken over wat ik ga doen volgend jaar. Je kan heel veel keuzes heel beredeneerd maken op basis van status, geld, carrière… Maar uiteindelijk gaat het wel over één ding: ‘Doe ik het graag?’ Wetende dat ik morgen kan doodvallen en dat het misschien de laatste opdracht is die ik doe. Daarom vind ik het wel belangrijk om iets te doen waar ik mij 200% goed bij voel.’

6L4A4817

Maar uiteindelijk gaat het wel over één ding: ‘Doe ik het graag?’ 

14,3% van de Belgische werknemers voelt zich niet gewaardeerd

De grootste reden voor het negatief buikgevoel op het werk is het zich niet gewaardeerd voelen. Daarna volgen strakke deadlines, veeleisende klanten en filestress. Ook de onevenwichtige work-life balans is voor veel Belgen een factor die leidt tot een negatief buikgevoel. 

Top 5 redenen voor een slecht buikgevoel op het werk:

  1. Ik voel me niet gewaardeerd op het werk: 14,3%
  2. Strakke deadlines: 13%
  3. Veeleisende klanten: 12,3%
  4. De weg van en naar het werk is stresserend (files, openbaar vervoer): 11,8%
  5. Mijn work-life balans is niet in evenwicht: 11,6% 

Kris Matthijs: commercieel directeur Agilitas: “Om goed te kunnen inspelen op de behoeften van elke individuele kandidaat geloven wij in een persoonlijke aanpak. Agilitas stelt alles in het werk om zijn klanten en kandidaten echt goed te leren kennen. Indien work-life balans en dichtbij werken bijvoorbeeld belangrijke factoren zijn voor een kandidaat, luisteren we hiernaar, en gaan we echt op zoek naar een gepast bedrijf waar een kandidaat zich goed in zijn vel kan voelen.”
 

Doe jij je job nog graag? Doe de buikgevoeltest!

Agilitas roept werknemers op om meer naar hun buikgevoel te luisteren. Daarom lanceert Agilitas de buikgevoeltest. Doe de test buikgevoeltest en ontdek of jij gelukkig bent of dat het tijd is om naar je buikgevoel te luisteren.

Doe de test

Ontdek hier de getuigenis van Steven Van Herreweghe. 

Web_Intro_1

Over het onderzoek

Online onderzoek uitgevoerd door onderzoeksbureau iVOX in opdracht van Agilitas tussen 1 en 6 oktober bij 650 werkende Belgen, representatief op regio, geslacht, leeftijd en diploma. De maximale foutmarge bij  3,78%

Perscontact

  • Agilitas Group, Leen Martens, Communications Officer, 0474 98 02 58
  • Famous Relations, Sarah Thomas, PR Manager, 0491 86 59 46

Over Agilitas Group

Met 750 werknemers staat Agilitas Group garant voor wendbare en kwalitatieve HR-diensten met een persoonlijke aanpak. Agilitas Group, met hoofdzetel in Mechelen is actief in België met de merken Agilitas, Amplo en Ascento. Agilitas is een HR-dienstverlener die zorgt voor het matchen van bedrijven en de juiste kandidaten. Agilitas Professional zorgt voor de rekrutering en selectie van hogeropgeleide en gespecialiseerde profielen. En Agilitas Home Services biedt diensten voor huishoudhulpen met dienstencheques. Agilitas Care staat voor gepersonaliseerde zorg voor ouderen en personen met een beperking. Amplo is de HR-partner voor de creatieve en artistieke sector. Ascento is de expert in talent mobility en outplacement.

In Nederland en Polen behoren Luba, E&A en SWA tot Agilitas Group. Dankzij een lokale verankering met 150 kantoren in België, Nederland en Polen, staat Agilitas Group dichtbij klant en kandidaat. De onderscheidende aanpak van Agilitas drukt het bedrijf uit in haar 4 strategische D’s. Dit zijn 4 elementen die centraal staan in de benadering van elke klant en elke kandidaat: : dichtbij, deskundig, digitaal en duurzaam.  

Voor meer informatie over Agilitas Group: www.agiltasgroup.be.