De 5 voordelen van elektronische dienstencheques
Heb je een huishoudhulp en betaal jij nog met papieren dienstencheques? Wij geven je graag mee hoe het gemakkelijker kan met elektronische dienstencheques!

1. Werking: on-line en automatisch
Kies je voor elektronische dienstencheques, dan doe je enkel de bestelling en de betaling. Je huishoudhulp registreert zelf zijn/haar prestaties. Jij kan de prestaties bevestigen of betwisten, maar dit is niet noodzakelijk; na 4 werkdagen worden de prestaties automatisch bevestigd. De rest gebeurt automatisch via de elektronische portefeuille.
2. Geen verloren of beschadigde cheques
Papieren dienstencheques gaan al eens verloren. Ze gaan door verschillende handen: de jouwe, die van je huishoudhulp, het interimkantoor en de post. Digitale cheques zijn steeds traceerbaaren kunnen ook niet beschadigd worden.
3. Nooit meer wachten op je cheques
Na ontvangst van de bestelling zijn de cheques beschikbaar in jouw elektronische portefeuille. Bij papieren dienstencheques duurt het heel wat langer voordat ze in de brievenbus verschijnen.
4. Je hoeft geen cheques in te vullen
Na de prestatie geeft jouw huishoudhulp alle nodige gegevens over zijn/haar prestatie door aan Sodexo. Dat gebeurt via telefoon of via de applicatie Job Tracker en is een geautomatiseerde procedure. Vervolgens worden de dienstencheques overgemaakt van jouw portefeuille naar die van de onderneming. Zo hoef je als klant niets meer te doen. Bovendien valt de kans dat de cheque onleesbaar is, volledig weg.
5. Altijd toegang tot je portefeuille
Je kan op elk moment je portefeuille raadplegen om het aantal cheques en hun geldigheid te controleren, on-line of via de app. Je krijgt een mailtje wanneer je portefeuille leeg is. De portefeuille geeft altijd eerst de oudste dienstencheques uit, dus de kans dat ze vervallen, is veel kleiner dan bij de papieren versie.
Overschakelen
Overschakelen naar elektronische cheques is eenvoudig én zonder kost:
- Ga naar jouw Beveiligde Zone in Vlaanderen of Brussel, afhankelijk van waar je woont. Klik rechts bovenaan op: Mijn dienstencheques beheren, en meld je aan.
- In het linkermenu, kies “Persoonsgegevens” en nadien “Persoonsgegevens wijzigen”
- Selecteer jouw type dienstencheque: elektronisch en klik op “opslaan”.
Vanaf de eerstvolgende bestelling krijg je je dienstencheques elektronisch.
