Blog

5 manieren om frustraties op het werk snel van je af te gooien

We hebben allemaal wel eens een mindere dag op de werkvloer. Een haperende internetverbinding, een overvolle planning, roddelende collega’s of een kapotte airco … Je grote en kleine frustraties op het werk kunnen veel verschillende oorzaken hebben. Met deze vijf tips laat je je ergernissen in geen tijd los.

1. Neem tijd voor jezelf

Loopt de samenwerking met een collega stroef en erger je je aan de kleinste zaken? Neem dan op tijd even afstand. Je hoeft tijdens de middagpauze niet samen met je collega’s te eten als je hoofd er niet naar staat. Ga alleen lunchen of spreek eens af met een kennis van buiten het werk.

Ook in de voor- of namiddag kun je gerust een kwartiertje voor jezelf nemen. Als je zit te vloeken op een printer die niet werkt of een klant die niet antwoordt, doet een korte time-out wonderen.

2. Beweeg en maak je hoofd leeg

Frisse buitenlucht geeft je een opkikker als je al lang stilzit op kantoor. Wandelen is dan ook dé remedie tegen werkfrustraties. Je vermijdt het best een route met al te veel prikkels, zoals de drukke binnenstad. Kies een rustige, groene omgeving uit en je voelt je stress meteen verminderen.

Ga wandelen tijdens je middagpauze of plan een work-out vlak na het werk. Ook yoga of ademhalingsoefeningen helpen je ontspannen na een lastige werkdag.

Full length shot of middle aged businesswoman holding laptop in her hand while walking on pedestrian crossing.

3. Focus op iets anders

Kun je niet doorwerken omdat het netwerk platligt? Dat is het ideale moment voor een lenteschoonmaak in je bureau — ja, dat kan ook in de winter. Ruim dus je bureau en kasten eens grondig op. Of beantwoord achterstallige mails als een klant of collega te laat is voor een vergadering. Verval niet in negativiteit, maar focus je op iets anders. Zo krijgen frustraties op het werk geen kans.

4. Zeg eens nee

Als je te veel werk hebt, daalt je energiepeil en raak je sneller gefrustreerd. In plaats van “ik neem het er wel tussen” zeg je gerust eens “nee, het past nu niet in mijn planning”. Je moet ook niet elke mail metéén beantwoorden. Je plant het best ‘focustijd’ in om efficiënter te werken.

5. Maak je frustraties op het werk bespreekbaar

Het is niet de bedoeling dat je elke werkdag opnieuw op de toppen van je tenen loopt. Bovenstaande tips helpen je op weg, maar soms is het toch beter om de confrontatie aan te gaan. Je ergernissen bespreekbaar maken, lucht al op. Misschien is het voor jou voldoende om te ventileren bij je collega’s of vriendengroep. Maar als een groter (structureel) probleem de oorzaak is van je demotivatie en frustraties op het werk, dan klop je het best aan bij je leidinggevende of vertrouwenspersoon.

Loopt jouw werk bijvoorbeeld vaak vertraging op omdat een collega zijn deadlines niet haalt? Maken je teamleden altijd een boeltje van de keuken of het toilet? Die irritaties los je niet op door de andere kant op te kijken. Laat grote ergernissen dus niet sluimeren tot de bom een keer barst.

Tijd voor iets nieuws?

Blijf je geïrriteerd rondlopen op je werk? Dan is het waarschijnlijk tijd voor iets nieuws. Agilitas brengt jou en je werk weer in beweging. Bekijk onze vacatures en vind een werkgever én een job die bij je passen.