Blog

Ongezonde snacks op het werk: hoe weersta je de verleiding?

Iedereen kent het probleem, een grommelende maag en er zijn nog uren te gaan voor je volgende maaltijd. Je gooit de kast open of stapt meteen naar de dichtsbijzijnde automaat om daar een suikerwafel of pakje chips te veroveren. Met deze tips ga je het ongezonde snacken tegen:

Ongezonde snacks op het werk: hoe weersta je de verleiding?

1. Eet een rijkelijk ontbijt

Je ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag. Je lichaam heeft die voedingsstoffen nodig om de dag goed door te komen, skip je ontbijt dus zeker niet! Daarbij komt ook dat je maag op die manier voldaan is en je niet meteen weer honger krijgt. Enkele ontbijt ideeën zijn:

  • Yoghurt met fruit en muesli
  • Havermout met banaan
  • Roerei met groentjes en brood
  • Croissants met confituur
  • Wat ontbijtinspiratie

2. Neem je eigen snacks mee

Als je je eigen snacks van thuis meeneemt, kom je minder in de verleiding om naar een automaat toe te stappen. Op die manier kan je ook zelf in de winkel beslissen wat voor een snack je net wilt eten en blijft het niet bij wafels en chips. We sommen hieronder enkele (thuisgemaakte) gezonde snacks op:

  • Fruit
  • Geroosterd & gezouten kikkererwten
  • Bananenbrood
  • Smoothie
  • Zoute popcorn
  • Meer inspiratie
Ongezonde snacks op het werk: hoe weersta je de verleiding?

3. Drink veel water

Vaak vergeten we op het werk om water te drinken. Hydratatie is nochtans erg belangrijk en helpt om snacken tegen te gaan. Van water drinken krijgen we namelijk een voller gevoel en dus minder honger. Drink je graag frisdrank? Probeer voortaan wat spuitwater met een fruitsmaakje te drinken. Zo ga je die suikers tegen én smaakt het nog goed ook.
 
 

4. Eet je maaltijden op vaste tijdstippen

Net zoals je gewoon wordt aan een slaapritme, volgt je lichaam graag een vast eetpatroon. Als je je maaltijden elke dag rond dezelfde tijd verorbert, weet je lichaam ook wanneer het zich aan eten kan verwachten.

5. Eet je maaltijden niet te snel op

Neem je tijd bij elke maaltijd. Als je snel eet, krijg je grote stukken voeding binnen omdat je je voedsel niet voldoende kauwt. Je hersenen kunnen ook niet mee met een te snel tempo, zij hebben de tijd nodig om Leptine aan te maken, het hormoon dat er voor zorgt dat je een verzadigd gevoel krijgt.