Blog

Najaarsopleiding huishoudhulpen: Feel Good Dag 2019

Ook dit najaar zetten we in op de deskundigheid van onze medewerkers om samen te kunnen groeien. Daarom organiseren we samen met de mensen van çava çava! onze “Feel Good“-najaarsopleiding.

Centraal thema tijdens de opleiding zijn de 4 D’s van Agilitas: Dichtbij, Deskundig, Digitaal en Duurzaam, waardoor het zelfs een Feel Good DDDDAG wordt dit najaar!

Tijdens een boeiende en energieke dag leren onze huishoudhulpen elkaar kennen, leren ze elkaar dingen bij en vooral leren hoe ze hun fysieke en mentale welzijn kunnen versterken.

De najaarsopleiding van 2019 is er eentje van huishoudhulpen voor huishoudhulpen: na een korte fysieke opwarming, ochtendgymnastiek op tonen van een vitaliserende playlist, komen onze deelnemers terug op adem tijdens een korte voorstellingsronde. Daarna is iedereen klaar voor het echte werk. Tijdens de interactieve workshops koppelen we onze waarden aan praktische tips om het welzijn van onze huishoudhulpen ter verbeteren:

Duurzaamheid:

  • Wat hebben onze huishoudhulpen nodig om fit for the future te blijven in hun job?
  • Hoe kunnen we onze huishoudhulpen ondersteunen zodat zij hun job kunnen blijven uitoefenen?
  • Hoe kunnen de deelnemers hun focus en alertheid verhogen om zo onder andere arbeidsongevallen te voorkomen?
  • Hoe leer je ontspannen, want innerlijke rust is ontzettend belangrijk voor je welzijn.

Dichtbij:

  • Wat kunnen onze huishoudhulpen leren van elkaar en hoe kunnen ze elkaar helpen om zich goed te voelen op de werkvloer?
  • Op welke zaken kunnen ze een invloed hebben welke zaken laten ze beter los
  • Dichtbij klanten, consulenten en collega’s, hoe doe je dat? Een aantal tips voor een vlotte en positieve communicatie

Deskundigheid:

  • Wat hebben onze huishoudhulpen nodig om verder te groeien in hun job en zich trots te voelen over hun job?
  • Hoe kunnen onze mensen op een gezonde manier omgaan met de stress die de job/privéleven kan meebrengen.

Digitaal :

  • Het aanreiken van digitale handvaten om zo het werk eenvoudiger te maken, vb. hoe kunnen het gebruik van papier beperken?
  • Wat houdt hen tegen om digitaal te werken en waar lopen ze tegen aan? Hoe kunnen we hen daarin ondersteunen en aanmoedigen

Aan het woord: Leslie De Smedt ( Huishoudhulp uit Dendermonde )

“Ik volg al enkele jaren de najaarsopleiding , de sfeer en gezelligheid is telkens top . Veerle, die de opleiding geeft, is een zeer aangenaam en leuk persoon waar we ons als huishoudhulp onmiddellijk goed bij voelen.

Wat mij dit jaar het meest bijgebleven is, zijn de ontspanningsoefeningen. Deze kun je iedere dag doen en het vraagt niet veel van jouw persoonlijke tijd. De oefeningen zorgen dan ook voor een echt feel good moment.

Het leuke aan de najaarsopleiding is dat je in contact komt met collega’s uit andere regio’s. Door de samenstelling in kleine groepjes is er heel veel interactie mogelijk en kunnen we veel ervaringen uitwisselen. Wat mij dit jaar het meest bijgebleven is, zijn de ontspanningsoefeningen. Deze kun je iedere dag doen en het vraagt niet veel van jouw persoonlijke tijd. De oefeningen zorgen dan ook voor een echt feel good moment. De najaarsopleiding biedt veel afwisseling met veel focus op samenwerken in groep. We moeten de andere huishoudhulpen zeker aanmoedigen om deze opleiding ook te volgen. Ik zou zo zeggen ik kom elk jaar, jij toch ook! “

Veerle Franqui, Vitality & Ergo Expert @çava çava! aan het woord :

We starten elke opleiding met enkele opwarmingsoefeningen, omdat we merken dat de huishoudhulpen eerst even los moeten komen want ze kennen elkaar meestal niet. Het is elke keer opnieuw heel mooi om ze dan toch helemaal te zien openbloeien.

Na het ventileren over het werk, klanten, kantoor... beginnen we te zoeken naar positieve oplossingen en naar wat zij zelf kunnen ondernemen om zich goed te voelen in hun werk. Het gevoel ook impact te kunnen hebben, doet hen duidelijk deugd!

Het is elke keer opnieuw heel mooi om ze dan toch helemaal te zien openbloeien.

Voor sommige opdrachten moeten ze even uit hun comfortzone komen, maar met enkele tips van mij en wat aanmoedigingen van de collega’s, verbazen ze zichzelf. “Bedankt voor de peptalk en de boost”, zei iemand me in Mechelen. Een deelneemster heeft me nadien nog een mail gestuurd “Ik heb de voorbije periode in een dip gezeten, maar deze opleiding was net wat ik nodig had”.