Blog

7 tips om te anticiperen op de veranderende arbeidsmarkt

De arbeidsmarkt is niet meer dezelfde als die van 20 jaar geleden. Eerder bespraken we de huidige veranderingen in de arbeidsmarkt en de vooruitzichten. Maar hoe ga je als werkgever om met de veranderingen die zich hierop voordoen? Wij geven 7 tips om goede sollicitanten sneller aan te trekken. 

1 | Denk vooruit

Zet in op strategische personeelsplanning. Wat voor- en hoeveel medewerkers heeft u over 1, 3 en 5 jaar nodig om te kunnen (blijven) groeien? Hoe behoudt u goede medewerkers en zorgt u voor kennisoverdracht van ervaren naar nieuwe medewerkers? Ga hierover intern en met externe partijen in gesprek.

2 | Zoek niet langer het schaap met 5 poten

Kan iemand die niet 100% voldoet aan het profiel met begeleiding en interne scholing wel goed passen? Welke eisen zijn hard, welke wenselijk? Welke zachte criteria zijn wellicht belangrijker dan harde criteria om een functie te kunnen vervullen?

3 | Kijk over de muren van uw eigen bedrijf

Ga samenwerkingsvormen aan met andere bedrijven, met opleiders, overheidsinstanties en intermediairs om samen een poule van gekwalificeerde medewerkers te creëren. Sommige instanties kunnen u ook inzicht verschaffen in subsidiemogelijkheden met betrekking tot opleidingstrajecten, speciale doelgroepen, etc.

Werknemer bakkerij

4 | Zet de juiste kanalen en middelen in

Waar bevinden de mensen die u wil aantrekken zich? Op welke manier en met welke boodschap spreekt u ze aan en laat u ze solliciteren? Online, offline, met advertenties, banners, video of een game? Zorg dat uw wervingscampagne, groot of klein, effectief is.

5 | Duidelijke en snelle sollicitatieprocedure

Zorg dat uw sollicitatieprocedure transparant en laagdrempelig is, anders haken sollicitanten af. Reageer snel op sollicitanten, anders zijn ze al ergens anders in gesprek. Er zijn vele kapers op de kust.

Strategisch personeelsbeleid biedt toekomstperspectief

6 | Wees realistisch met betrekking tot arbeidsvoorwaarden

Voor schaars personeel betaalt u over het algemeen meer. Kandidaten kunnen ook meer eisen wanneer ze schaars zijn en/of meerdere aanbiedingen krijgen.

7 | Zorg voor merk-/naamsbekendheid

Laat u zien! Stel, een schaarse kandidaat kan kiezen uit twee werkgevers: waarom zou hij voor u kiezen? Voor generatie Y zijn opleidingsmogelijkheden (ontwikkeling) en een leuke werksfeer (collega’s) belangrijk, voor generatie X salaris en doorgroeimogelijkheden. Speel daarop in. Verder zijn mensen visueel ingesteld, dus toon letterlijk wat uw organisatie biedt. Uw bedrijf laten zien, kan al met weinig budget, bijvoorbeeld door de inzet van social media waarop u foto’s, filmpjes en blogs zet van medewerkers op de werkvloer.

Tot slot

Krapte op de arbeidsmarkt is in een aantal beroepsgroepen onvermijdelijk. Hoe u er mee omgaat, beïnvloedt de mate waarin uw organisatie er last van heeft. Maak een strategisch personeelsplan. Waarbij anticiperen de kern is. En denken buiten de vaste kaders de oplossing. Dat laat de case van Volvo ook zien: kom uniek uit de hoek tijdens het rekruteringsproces. Beperk u niet tot de traditionele kanalen en wees extra zichtbaar op sociale netwerken en via online advertising. En waarom niet virtual reality proberen? Bij Federgon benadrukken ze dan weer de focus op soft skills van medewerkers. Zo kan u perfect inspelen op de toenemende mismatch in de arbeidsmarkt. Vraagt u zich in een krappe markt altijd af: waarom zou iemand voor mij willen werken en niet voor de concurrent; biedt u iets onderscheidends? Wat zeggen uw huidige medewerkers over u? Zij kunnen een cruciale rol spelen bij het neerzetten van uw bedrijf. Kijk ook naar mogelijke vooroordelen over uw organisatie of de functie die sollicitaties in de weg staan. En zijn mensen zover dat ze gaan solliciteren, maak de sollicitatieprocedure dan niet ingewikkelder dan noodzakelijk. Voorkom dat sollicitanten afhaken. Ga zorgvuldig met ze om. Reageer bijvoorbeeld snel. Anders zijn ze weg en komen ze niet meer terug. Voldoet een sollicitant niet 100%, maar is er potentie? Kijk naar opleidings-mogelijkheden en begeleiding. Laat de veranderende arbeidsmarkt geen rem zijn op de groei van uw bedrijf. Start nu met morgen.