Blog

Praktijkcase: Hoe Volvo omgaat met de veranderende arbeidsmarkt

Ook Volvo, de Zweedse autogigant met enkele grote sites in België, voelt de krapte op de arbeidsmarkt. Gert Dekeyser, HR manager bij Volvo Car Gent bespreekt met ons welke acties zij ondernemen om de krapte op de arbeidsmarkt aan te pakken.

Uniek uit de hoek komen

Volvo Car onderneemt veel verschillende acties om nieuwe mensen te rekruteren. Naast de traditionele kanalen maakt men bij Volvo ook gebruik van jobbeurzen, affichering en online advertenties. En ze proberen ook origineel uit de hoek te komen. “We hebben onlangs een wagen op het autosalon geplaatst, waarbij de wagen voor een deel de taak van een recruiter overnam,” aldus Dekeyser. “Een wagen die via Face Recognition met je praat en inschat of u voor ons een goed profiel kan zijn. Het was vriVolvo Car onderneemt veel verschillende acties om nieuwe mensen te rekruteren. Naast de traditionele kanalen maakt men bij Volvo ook gebruik van jobbeurzen, affichering en online advertenties. En ze proberen ook origineel uit de hoek te komen. “We hebben onlangs een wagen op het autosalon geplaatst, waarbij de wagen voor een deel de taak van een recruiter overnam,” aldus Dekeyser. “Een wagen die via Face Recognition met u praat en inschat of u voor ons een goed profiel kan zijn. Het was vrij modern en vernieuwend om dit te gebruiken. Vandaag moet u er gewoon uitspringen om op te vallen. Zo experimenteren we ook met andere technologische snufjes zoals virtual reality om te laten zien hoe een bepaalde job er zou kunnen uitzien”

Durf te experimenteren

Gert Dekeyser, HR manager Volvo Cars Gent

Resultaten face recognition op autosalon

“We hebben met het project op het autosalon niet rechtstreeks beduidend veel recruitment gehaald, maar door de media-aandacht zagen we wel een verhoogde instroom op andere kanalen. We kregen een forse stijging van het aantal bezoekers op de websites en meer mensen op de jobdays die we organiseren,” verduidelijkt Dekeyser. “Door onze grote naamsbekendheid heeft deze campagne uiteindelijk op vlak van employer branding zeer goed geholpen om de juiste profielen binnen te halen.”