Beroep in de kijker

Werken als callcenter medewerker

Ben jij een kei in mensen overtuigen? Of rust je niet tot je de ultieme oplossing hebt gevonden voor het probleem van een klant? Dan is de job van callcentermedewerker iets voor jou. Benieuwd wat de job precies inhoudt? Ontdek het hier.  

Vacatures callcenter medewerker

Werken in een callcenter

Als medewerker in een callcenter vertegenwoordig je je organisatie telefonisch. Kies je voor een inbound (inkomend) callcenter? Dan nemen klanten het initiatief. Jij beantwoordt hun vragen en behandelt klachten. Ga je aan de slag bij een outbound (uitgaand) callcenter? Dan ben jij aan zet. Jij belt (potentiële) klanten op en verkoopt hen de producten of diensten van jouw bedrijf. Of je nodigt hen uit om aan enquêtes deel te nemen.  

De diplomavoorwaarden verschillen van bedrijf tot bedrijf. Meestal zijn ervaring en opleiding niet noodzakelijk. Maar sommige bedrijven vragen wel specifiek naar een diploma marketing. Een goede talenkennis (Nederlands, Frans of Engels) is een pluspunt. In sommige callcenters krijg je na verloop van tijd de kans om door te groeien tot teamcoach.

callcenter medewerker

Het werk in een callcenter

Wil je aan de slag in een callcenter? Dan kies je voor een duidelijk omlijnd takenpakket. Dit mag je verwachten:

  • Je verkoopt telefonisch producten en diensten.
  • Je adviseert klanten en behandelt klachten en vragen.
  • Je controleert de beschikbaarheid van producten.
  • Je staat in voor de klantenadministratie.
  • Je behandelt bestellingen en zorgt voor een nauwkeurige follow-up.
  • Je werkt scripts en instructies voor acquisitie uit.
  • ...

Heb je nog geen ervaring? Geen probleem: heel wat bedrijven werken met vaste belscripts, zodat jij je gesprek gemakkelijk voorbereidt. En na enkele maanden heb je de telemarketing volledig in de vingers. 

De competenties van een callcentermedewerker 

Beschreven we net jouw droomjob? Dan kan jij je vast vinden in deze omschrijving:

  • Je bent klantvriendelijk en hebt geduld.
  • Je bent stressbestendig.
  • Je hebt doorzettingsvermogen en weet klanten te overtuigen.
  • Je spreekt klaar en duidelijk.
  • Je werkt proactief en gaat zelf op zoek naar potentiële klanten.
  • Je volgt je administratie nauwkeurig op.

Callcenter medewerker: vacatures

Kun je niet wachten om aan de slag te gaan? Bekijk dan nu onze vacatures. 

Ontdek vacatures voor callcenter medewerker

Misschien is dit ook iets voor jou