Beroep in de kijker

Werken als winkelmedewerker

Een winkelmedewerker of winkelbediende is een algemene benaming voor iemand die tewerkgesteld is in een winkel. Het is een dienstverlenend beroep, waarbij men helpt bij de verkoop van een product of dienst. In een winkel wordt het product vaak meteen afgerekend waardoor we spreken van een directe verkoop. 

Vacatures winkelmedewerker

Wat houdt de job van een winkelmedewerker in? 

Er zijn enkele algemene taken die een winkelmedewerker heeft. Als eerste zal je je bezighouden met kassahandelingen. Soms spreken we van een kassierster, caissière of kassamedewerker, deze gaat zich bezighouden met het afrekenen van producten en de betaling van je klanten ontvangen. Het takenpakket van de winkel- of verkoopmedewerker loopt echter iets breder. Hier valt ook het beheer van de voorraad en de inventarisatie onder. Meer bepaald het tellen van producten, het aanvullen van de rekken of het prijzen van de goederen. 

De winkel moet uiteraard netjes gehouden worden waardoor eenvoudige schoonmaakwerkzaamheden ook deel kunnen uitmaken van het takenpakket van de winkelmedewerker. Verantwoordelijkheidsgevoel is een noodzaak, zeker bij het correct openen en sluiten van de winkel. 

Als winkelmedewerker ben je vaak het eerste aanspreekpunt voor klanten in de winkel. Je moet daarom klantgericht zijn en steeds vriendelijk blijven. Ook is het jouw taak om klanten te helpen met hun vragen en eventuele aanbevelingen te doen. Bij speciale gelegenheden en aanvragen moet je ook producten kunnen inpakken voor cadeaus. 

Uiteraard blijft verkopen het eerste doel, resultaatgerichtheid en commerciële ingesteldheid moeten daarom deel uitmaken van jouw sterktes. Bijkomende taken zijn het aannemen, lossen en uitpakken van goederen en het bijhouden van de administratie aangaande kassa of inventaris. De etalage inrichten kan bovendien ook mee in het takenpakket zitten. 

Functieomschrijving winkelmedewerker: 

  • Etikettering van producten 
  • Rekken vullen met producten 
  • Klanten informeren en helpen 
  • Werking van producten uitleggen 
  • Administratie bijhouden 
  • Inventarisatie 
  • Aannemen en uitpakken van producten

Als winkelmedewerker sta je in de eerste plaats in direct contact met de klanten, maar ook de leveranciers. Je stuurt soms andere medewerkers, zoals vakkenvullers, aan. Je rapporteert aan de shopmanager, die verantwoordelijk is voor het algemene beheer van de zaak. 

Waarom kiezen voor een job als winkelmedewerker? 

Competentieprofiel winkelmedewerker

Als winkelmedewerker moet je klantgericht zijn, maar er zijn natuurlijk nog andere eigenschappen die belangrijk zijn. Zo moet je ook beschikken over een stevige dosis commerciële flair en een vriendelijk uiterlijk

Je moet communicatief sterk zijn en passie hebben voor het product dat je verkoopt. Werken in de retail wil bovendien zeggen dat je flexibel moet zijn. In sommige bedrijven zal je vroeg moeten starten, bij andere verwacht men dan weer dat je laat doorwerkt. 

Vind je wisselende uurroosters en weekendwerk niet erg? Dan is een job in de verkoop misschien wel iets voor jou! 

Eigenschappen winkelmedewerker:

  • Empathisch 
  • Verzorgd voorkomen 
  • Sociaal en communicatief sterk 
  • Inzicht in verkooptechnieken
  • Flexibel 

Opleiding en doorgroeimogelijkheden winkelmedewerker

Als winkelmedewerker heb je niet direct een specifiek diploma nodig, maar een commerciële opleiding kan je wel een concurrentieel voordeel bieden. In commerciële opleidingen leer je omgaan met klachten, hoe je de logistiek best organiseert en hoe je producten moet tentoonstellen. Bovendien leer je hoe je via commerciële gesprekstechnieken toe te passen, klanten toch tot een aankoop kan overtuigen. Daarnaast leer je verkoopgesprekken voeren en commercieel onderhandelen, wat in tal van bedrijven geapprecieerd wordt. 

Klik hier en ontdek nog meer voordelen van het werken als winkelmedewerker. 

Solliciteren voor winkelmedewerker

Hoe maak je een goede cv voor winkelmedewerker?

Een goede CV start eerst met de noodzakelijke persoonlijke gegevens zoals je naam, adres, e-mailadres,... Dit wordt gevolgd door wat extra persoonlijke informatie (geboortedatum, -plaats, nationaliteit,...) en vaak ook een professionele, recente foto. 

Omdat je als winkelmedewerker niet meteen een specifiek diploma nodig hebt, ga je je werkervaring voor je opleiding noteren. Je noteert de functie die je bekleedde, het bedrijf, de periode waarin je tewerkgesteld was en je belangrijkste verplichtingen. 

Een diploma is minder van belang, al is het gevolgd hebben van een commerciële opleiding wel een troef. Deze opleiding kan je dan meteen ook linken aan je vaardigheden, die je in de volgende rubriek beschrijft. De competenties die je aanhaalt moeten grotendeels overeenkomen met die in de vacature staan. Focussen ze op het internationaal karakter van de winkelketen? Vermeld dan zeker dat je sterk bent in talen. Moet je overweg kunnen met bepaalde software en heb je hier reeds ervaring mee? Onderscheid je dan op deze basis van de andere kandidaten. 

Wil je weten wat er nog meer op je CV moet staan? Klik dan hier en stel zelf een CV op die jou een concurrentieel voordeel biedt ten opzichte van andere kandidaten. 

Hoe stel je een motivatiebrief op voor winkelmedewerker? 

De motivatiebrief wordt vaak samen met de hierboven vernoemde CV naar de recruiter gestuurd. Het doel van deze brief is niet zozeer je CV helemaal toelichten zoals de sollicitatiebrief, maar eerder de reden geven waarom je antwoordt op deze vacature. Daarnaast moet deze brief je onderscheiden van de andere kandidaten en ervoor zorgen dat net jij uitgekozen wordt voor het sollicitatiegesprek.  

Als winkelmedewerker moet je resultaatgericht, communicatief sterk en empathisch zijn, niet altijd even evident om deze eigenschappen te combineren. Heb jij in het verleden al een opdracht uitgevoerd waarbij dit je toch gelukt is? Gebruik dit voorbeeld dan in je motivatiebrief om de recruiter te overtuigen van je mogelijkheden. Door je vaardigheden en ervaringen uit te leggen aan de hand van praktijkvoorbeelden kan jij aantonen dat je dé geschikte persoon bent voor de job. 

Je motivatiebrief moet actief geschreven zijn, zorg dus voor korte zinnen en probeer voldoende af te wisselen van woordkeuze. Indien er in de vacature een contactpersoon vermeld wordt, ga je de aanspreking ook persoonlijk maken. Elke motivatiebrief zou uniek moeten zijn en inspelen op de wensen en verwachtingen van het bedrijf. 

Ontdek waar je nog meer op moet letten als je een motivatiebrief wil opstellen als winkelmedewerker. 

Hoe bereid je je voor op een sollicitatie om winkelmedewerker te worden? 

Voorbereiding is de sleutel tot succes zeggen ze wel eens. Wel, bij sollicitatiegesprekken geloven wij hier ook in. Voor je op gesprek gaat, zoek je best al eens een paar zaken op. Ten eerste is het als winkelmedewerker belangrijk dat je weet welke producten of diensten je verkoopt. Er wordt dan ook van je verwacht, als je voor een bepaalde winkel solliciteert, dat je weet wat het bedrijf verkoopt en waarvoor ze staan. Informatie hierover kan je gemakkelijk online, in de vacature of in je netwerk terugvinden. 

Als winkelmedewerker vertrouwen ze erop dat je vriendelijk, sociaal en communicatief sterk bent. Vanaf het binnenstappen van het bedrijf wordt dit dan ook instant van jou verlangt.

Tijdens het gesprek zelf gaat de recruiter voornamelijk vragen aan je stellen. Deze kan je niet geheel 100% voorbereiden, maar er zijn wel enkele standaardvragen waaraan je je kan verwachten. Zo ben je er bijna zeker van dat het gesprek zal aanvangen met een korte voorstelling van jezelf, met aanvullend eventueel de vraag naar enkele sterke en zwakke karaktereigenschappen. Omdat je als winkelmedewerker commercieel, maar ook klantgericht moet zijn, kunnen er ook praktijkgerichte vragen gesteld worden. Kennis van het product, de diensten en vakterminologie is daarom zeker aan te raden. 

Het gesprek hoeft echter niet eenzijdig te blijven, recruiters houden ervan als de sollicitant zelf vragen durft stellen. Dit getuigt van motivatie en interesse, bereid daarom zelf reeds op voorhand enkele vragen voor. 

Leg je outfit voor je sollicitatiegesprek op voorhand klaar, dit bespaart je heel wat tijd en stress vlak voor je interview. Omdat je als winkelmedewerker in direct contact komt met de klanten, moet je verzorgd voor de dag komen. Dit moet je ook tijdens het gesprek uitschijnen, kies daarom voor een nette outfit, waar je je bovendien comfortabel en zelfverzekerd in voelt. 

Benieuwd op wat je nog meer kan letten voor, tijdens en na het sollicitatiegesprek? Ontdek het hier!