Blog

Hoe bereid je je voor op een sollicitatie als winkelmedewerker?

Voorbereiding sollicitatiegesprek winkelmedewerker

Voorbereid naar je sollicitatiegesprek? Check! Alleszins toch na het volgen van onze tips. 

Van een winkelmedewerker wordt er passie, maar ook productkennis verwacht. Verzamel daarom ten eerste zoveel mogelijk informatie over het bedrijf en de producten die zij verkopen. Deze informatie kan je via verschillende kanalen verwerven, zoals online, in de vacature of via je netwerk. Heb je zelf ervaring met de winkel of de producten? Nog beter dan! Goed geïnformeerd zijn over het bedrijf en hun producten of diensten geeft je de mogelijkheid om de vragen van de recruiter beter te beantwoorden en je zal zelf ook minder voor de hand liggende vragen stellen. 

Voor je naar het sollicitatiegesprek vertrekt lees je eerst je CV en motivatiebrief nogmaals na. Je neemt die bovendien ook mee naar het gesprek. De route naar de winkel of de afgesproken locatie stippel je op voorhand al eens uit. Zo weet je hoeveel tijd je nodig hebt om tot de bestemming te geraken. Je wordt netjes op tijd op de afgesproken locatie verwacht, zie dan ook dat ze niet op je moeten wachten. Ook fille, slecht weer en omleiding zijn geen redenen om te laat te komen. 

Zorg ervoor dat wanneer ze vragen met wie je precies een afspraak hebt, je de naam van de contactpersoon weet. Het komt ongeïnteresseerd en onprofessioneel over als je dit eerst nog moet opzoeken. Het telefoonnummer van deze contactpersoon sla je op, zodat je deze kan verwittigen mocht je, wegens onvoorziene omstandigheden toch vertraging oplopen.

Zoals eerder vermeld is elk sollicitatiegesprek uniek en weet je niet op voorhand welke vragen ze je gaan stellen. Toch zijn er een aantal standaardvragen die je best even doorneemt voor het sollicitatiegesprek. Bijna elk sollicitatiegesprek gaat van start met jezelf even kort voor te stellen. De rekruteerder gaat vaak ook vragen om een of meerdere sterke en zwakke karaktereigenschappen van jezelf op te sommen. Speel hierbij in op de waarden en ambities van het bedrijf en toon aan hoe jij hieraan persoonlijk een meerwaarde kan bieden. 

Als het bedrijf waarvoor je solliciteert verse producten of producten met houdbaarheidsdatum verkoopt kan er gevraagd worden naar termen zoals FIFO en LIFO. Zie dat je op de hoogte bent van dergelijke vakjargon. Ook praktijkgerichte vragen die zich focussen op klantgerichtheid kunnen voorvallen. Voorbeeld hiervan is dat ze vragen wat jij zou doen als een klant bijvoorbeeld een vraag heeft waar jij niet op kan antwoorden. Soms wordt er ook doorgevraagd naar je vorige jobs, welke verantwoordelijkheden je daar had en welke werkzaamheden je moest uitvoeren. 
Als je solliciteert voor een internationale winkelketen wordt er misschien van je verwacht dat je meerdere talen beheerst. Wordt dit expliciet in de vacature vermeld en staat deze talenkennis ook op je CV? Bereid de veelgestelde vragen dan ook in de andere talen voor. 

Winkelmedewerker

Sommige rekruteerders stellen iets lastigere of moeilijkere vragen om je te testen. Deze vragen kunnen over het loon gaan, over de producten of over je toekomstplannen. Laat je echter niet van de wijs brengen, neem even de tijd en beantwoord ze dan zo concreet en passend mogelijk. 

Als er een uniek moment is om een blijvende indruk na te laten, dan is het wel het sollicitatiegesprek. Zorg ervoor dat het gesprek geen monoloog is, maar bereid zelf vragen voor zodat je het gesprek gaande kan houden. Stel vragen omtrent het takenpakket, verantwoordelijkheden of eventuele doorgroeimogelijkheden. Pols op een voorzichtige manier naar de verwachtingen van de werkgever en de bedrijfscultuur die er heerst. Werkgevers vinden dit belangrijk, want dit toont aan dat je diepgaande interesse hebt. 

Om extra stress te vermijden vlak voor het sollicitatiegesprek leg je op voorhand je outfit klaar. Maar wat is nu juist dé perfecte outfit? Ontdek onze tips over wat aan te trekken voor een sollicitatiegesprek. Verkies iets dat past bij het bedrijf, maar waar je je ook gewoon comfortabel en zelfverzekerd in voelt. De dag voor je sollicitatiegesprek kruip je niet te laat in bed, je wilt fris en opgewekt overkomen. Binnen de 90 seconden beslist een op de drie rekruteerders of de job bij je past. De eerste indruk is dus zeer belangrijk en deze hangt niet enkel af van wat je zegt, maar ook van je voorkomen. Misschien ook iets waar je minder over nadenkt, maar zorg ervoor dat je geen producten van de concurrentie bovenhaalt tijdens het sollicitatiegesprek. 

Tijdens sollicitatiegesprek winkelmedewerker

100% op alles voorbereid zijn ben je nooit, maar door onze tips kan je toch al iets geruster naar het gesprek vertrekken. 

Zorg er als eerste voor dat je op tijd toekomt op de afgesproken locatie. Dit laat je toe de omgeving en de sfeer in je op te nemen, niet gehaast aan het gesprek te beginnen en nog een laatste stevige adem te nemen voor je aan het, toch wel vaak stresserende, gesprek begint. Wees vanaf het binnenstappen van het bedrijf vriendelijk en correct, want deze mensen zouden wel eens je nieuwe collega’s kunnen worden. Daarnaast informeren sommige rekruteerders achteraf naar je gedrag voor het gesprek van start ging. Laten ze je even wachten? Hang dan niet onderuitgezakt in de stoel, maar zet je mooi recht. Liggen er bedrijfsbrochures of vakliteratuur van producten of diensten in de wachtzaal? Blader er dan gerust even door, wie weet steek je nog iets op dat nuttig kan zijn. Bovendien kan wat afleiding een positief effect hebben op je stressniveau. 

Ben jij aan de beurt? Begroet de rekruteerder met een stevige, maar niet verpletterende handdruk. Dit is meteen je kans om indruk te maken, zeg dan ook duidelijk je naam. De rekruteerder let niet enkel op wat je zegt, maar ook op hoe jij je gedraagt tijdens het sollicitatiegesprek. Maak voldoende oogcontact, let op je houding, vermijd zoveel mogelijk afleidingen en verzorg je algemene lichaamstaal. Bij het beargumenteren van bepaalde zaken kan je gerust handgebaren gebruiken. Let er alleen op dat je hierin niet overdrijft, want dit kan de aandacht van de rekruteerder afleiden. 

Tijdens het gesprek beantwoord je de sollicitatievragen zo concreet en duidelijk mogelijk. Wanneer ze vragen stellen rond de vaardigheden die op je CV vermeld staan, toon je deze aan met voorbeelden. Je stelt zelf de vragen die je voorbereid hebt en houdt zo de dialoog gaande. Je luistert aandachtig naar wat je gesprekspartner je te vertellen heeft en je pikt kort in op bepaalde aspecten. Rekruteerders houden van gemotiveerde kandidaten die interesse tonen. En deze interesse en enthousiasme hoef je niet onder stoelen of banken te schuiven. Loopt het gesprek ten einde en zie je de job helemaal zitten? Laat dit dan duidelijk merken en bedank de rekruteerder of werkgever voor de uitnodiging. 

Na het sollicitatiegesprek voor winkelmedewerker

Is het zenuwslopende gesprek achter de rug? Neem dan even de tijd, nu alles nog vers in je geheugen zit, om te overlopen wat er goed en minder goed ging. Je reflecteert over de gestelde vragen en bedenkt wat je tegen de volgende keer beter kan voorbereiden. Noteer je analyse, deze kan je helpen om je werkpunten tegen de volgende sollicitaties te verbeteren. 

Nu heb je de keuze om bij de pakken te blijven zitten en te wachten tot het bedrijf je contacteert, of je solliciteert actief verder bij andere bedrijven. Deze laatste zal uiteraard sneller tot resultaat leiden, bovendien moet je elke sollicitatie als een kans tot verbetering zien.

Als er op voorhand een periode is aangehaald waarin de rekruteerder je ging contacteren en dat is niet gebeurd, dan mag je gerust zelf het initiatief nemen. Is het antwoord negatief en word je niet aangenomen? Dan kan je om feedback vragen. Zo leer je wat je kan verbeteren voor je volgende sollicitaties. Was de uitkomst wel positief? Dan word je ofwel uitgenodigd voor een volgend gesprek, ofwel word je meteen aangenomen en mag je je contract gaan tekenen. 

Onthoud vooral dat het niet erg is om zenuwachtig te zijn voor een sollicitatiegesprek. Bijna iedereen heeft hier last van, de rekruteerder weet dit ook. Wees vooral jezelf en zorg ervoor dat je, op een goede manier uiteraard, onthouden wordt.