Blog

Hoe stel je een motivatiebrief op als winkelmedewerker?

Er wordt meestal niet enkel een CV naar de rekruteerder gestuurd, vaak komt daar ook een motivatiebrief bij. De motivatiebrief heeft als doeleinde de interesse van rekruteerders te wekken, onderscheid duidelijk te maken tussen jou en andere kandidaten en uitgenodigd te worden voor een sollicitatiegesprek. De moderne motivatiebrief is een uitbreiding van de sollicitatiebrief en gaat inspelen op zowel je vaardigheden, als de reden waarom je voor deze functie solliciteert. 

Werkgevers en rekruteerders hebben vaak weinig tijd, hierdoor scannen ze de motivatiebrieven eerder, dan dat ze deze geheel lezen. Stel je motivatiebrief daarom overzichtelijk op en zorg voor een duidelijke structuur. De rekruteerder moet in slechts enkele zinnen weten waarom zij voor jou moeten kiezen. 

Opbouw motivatiebrief winkelmedewerker

Je motivatiebrief start met een hoofding, waar je eerst je eigen adres noteert, gevolgd door de contactgegevens van de geadresseerde. Daaronder vindt de, indien mogelijk, persoonlijke aanspreking plaats. Als er in de vacature dus een contactpersoon vermeld wordt, gebruik je die naam in je aanspreking. Kijk de schrijfwijze van de naam na, fouten in de aanspreking geven meteen al een slechte indruk. Als onderwerp vermeld je de vacature, aangevuld met het referentienummer. 

Je gebruikt een aantrekkelijke en originele openingszin om rekruteerders ervan te overtuigen je gehele brief te lezen. Daarna schrijf je een korte inleiding waarin je contactpunten met het bedrijf aanhaalt en toelicht waarom de vacature, het bedrijf en de functie als winkelmedewerker je aanspreekt. Het doel is de rekruteerder aan te tonen dat jij dé geschikte persoon bent voor de job. Je komt tenslotte in een commerciële functie terecht, je moet jezelf dan ook kunnen verkopen. Dit kan enkel als je enthousiasme, ambitie en motivatie naar voren komt in je motivatiebrief. 

Winkelmedewerker

Aangezien je als winkelmedewerker meer beoordeeld wordt op basis van je werkervaring dan een diploma, moet je motivatiebrief hierop inspelen. Aan de hand van je vorige tewerkstellingen ga je duidelijk maken dat je een concurrentieel voordeel hebt ten opzichte van de andere sollicitanten. Niet enkel ervaringen in retail kan een voordeel zijn, maar ook bijvoorbeeld de kundigheid van horeca kan je gebruiken. Veel van de vaardigheden die ze daar vooropstellen lopen gelijk met de vacatures voor winkelmedewerkers. Denk maar aan communicatieve vaardigheden en talenkennis, maar ook commerciële zaken en klantvriendelijkheid zijn belangrijk. 

Nadien motiveer je waarom jij zou aangenomen moeten worden. Het gaat hier meer om jouw persoonlijkheid en hoe jij in positieve zin kan bijdragen aan de organisatie. Dit doe je aan de hand van enkele belangrijke eigenschappen. Je gaat hier niet zomaar een opsomming geven, want dit doe je al in je CV, je gaat deze eerder uitleggen aan de hand van voorbeelden. Zo is het niet al te moeilijk om aan te tonen dat je sociaal bent. Ook empathisch vermogen of zelfzekerheid kan je aankaarten met een actueel voorbeeld. 

Vaak wordt er over de afsluiting van de motivatiebrief niet lang nagedacht. Nochtans is deze minstens even belangrijk als de verschillende alinea’s en de aanspreking. Het geeft je nog een laatste kans om de lezer ervan te overtuigen je uit te nodigen op een sollicitatiegesprek. Zoals ze soms zeggen kan de laatste indruk doorslaggevend zijn. Laat daarom ook op het einde van je brief je zelfverzekerdheid nogmaals zien en licht duidelijk toe dat je graag langskomt voor een persoonlijke kennismaking. 

Opmaak motivatiebrief winkelmedewerker

In je motivatiebrief hanteer je een actieve, dynamische schrijfstijl. Je zinnen zijn kort, duidelijk en bevatten zo weinig mogelijk moeilijke woorden of afkortingen. Wordt er in de vacature een maximum lengte opgegeven? Houd je hier dan zeker aan. Wordt dit niet expliciet besproken, hanteer dan het less is more principe. Wanneer je motivatiebrief langer is dan een pagina verlies je al snel de aandacht van de lezer.

Online voorbeelden opzoeken van goede motivatiebrieven, doen we dat niet allemaal? Het addertje onder het gras hierbij is dat jouw motivatiebrief wel enorm hard op die van de andere kandidaten kan trekken. Een beetje inspiratie mag uiteraard wel, maar let erop dat je niet zomaar zinnen overneemt, de rekruteerder merkt dit meteen. Een persoonlijk en uniek geschreven brief scoort gegarandeerd beter. 

Zorg er ook voor dat de opmaak van je motivatiebrief overeenstemt met die van je CV. Tenslotte moet elke motivatiebrief die je schrijft uniek zijn en voordelen bieden aan het bedrijf waarvoor je solliciteert. Je kan je motivatiebrief natuurlijk wel gebruiken als leidraad voor je volgende brieven, maar pas ze bij elke sollicitatie aan de situatie aan.