Veelgestelde vragen over dienstencheques en werken als huishoudhulp

Vind hier alle antwoorden op de meest gestelde vragen voor klanten en huishoudhulpen

   

Klanten

Welke taken mag mijn huishoudhulp doen?

  • -      Poetsen

    -        Ramen lappen

    -        Strijken

    -        Wassen

    -        Kleine naaiwerkjes

    -        Boodschappen doen

Wat mag een huishoudhulp niet doen?

Een huishoudhulp mag een heel aantal zaken wel doen zoals poetsen, ramen lappen, koken, strijken, wassen en strijken, kleine naaiwerken en boodschappen halen.

 

Een huishoudhulp kan je daarentegen niet helpen bij de volgende zaken:

 

  • Spullen naar het containerpark brengen
  • De auto wassen
  • In de tuin werken
  • Dierenverblijven poetsen
  • Kinderopvang
  • Poetsen van niet-particuliere ruimtes
  • Administratief werk
  • Persoonlijke verzorging of zienenzorg

Wat als mijn poetshulp een ongeval heeft?

Bij Agilitas Home is elke huishoudhulp en strijk(st)er verzekerd voor ongevallen op de werkvloer (dus bij jou thuis of in het strijkatelier) en tijdens woon-werkverkeer. Jij als klant bent op jouw beurt verzekerd voor materiële schade die je huishoudhulp eventueel zou aanbrengen.  Agilitas Home heeft een verzekering burgerlijke aansprakelijkheid voor schade die werd toegebracht door de dienstenchequewerknemers. De vrijstelling van €250 wordt ten laste gelegd van de klant. 

Wat met mijn huishoudhulp als ik op vakantie ga?

Laat je contactpersoon bij Agilitas Home minstens twee weken voor vertrek weten dat je met vakantie gaat en je huishoudhulp niet hoeft te komen. 

Wanneer werkt mijn huishoudhulp?

Onze huishoudhulpen werken van maandag tot en met zaterdag, telkens tussen 6u ’s ochtends en 20u ’s avonds. Op zon- en feestdagen is het hen niet toegelaten te werken. 

Rekenen andere dienstenchequebedrijven ook dossier kosten aan? 

Ja, de meeste dienstenchequebedrijven rekenen extra kosten aan. Gemiddeld rekenen andere bedrijven tussen de 60 en de 200 euro per jaar aan, met uitschieters tot meer dan 200 euro. 
Bij andere strijkateliers mag je rekenen op minimum € 2.50 extra per dienstencheque dat wordt aangerekend.

Wat als mijn huishoudhulp langdurig afwezig is? 

Wij voorzien geen terugbetaling wanneer uw huishoudhulp langdurig afwezig is. Wij doen natuurlijk wél ons uiterste best om snel vervangen aan te bieden waar mogelijk.

Kan ik de dossierkosten betalen met dienstencheques? 

Neen. De overheid heeft bepaald dat enkel de prestaties van de huishoudhulpen zelf betaald kunnen worden met dienstencheques. De dossierkost zal aangerekend worden via factuur. De extra bijdrage in de strijkateliers via Payconiq of via overschrijving.

Wat als ik niet akkoord ga met de dossierkost?

Als klant kan je bij het niet aanvaarden van onze dossierkost, steeds je contract opzeggen mits het respecteren van de opzegtermijn van 4 weken.

Wat als ik verhuis? Moet ik dan opnieuw de dossierkost betalen? 

Neen, als u uw dossierkost voor een jaar betaald heeft en u verhuist in datzelfde jaar, wordt er geen nieuwe factuur verstuurd. Enkel het adres dient aangepast te worden. 

Wat als ik niet akkoord ga met de voorwaarden? 

Bij een éénzijdige wijziging van de voorwaarden, staat het u vrij om de samenwerking met Agilitas Home stop te zetten en de standaard opzegtermijn te hanteren.  

Wat als ik niet betaal? 

Indien u de dossierkost of extra bijdrage niet betaalt, zijn wij genoodzaakt de samenwerking stop te zetten. 

Wat als je nog niet aan je limiet van 400 dienstencheques zit?

Zit je voor 2024 nog niet aan je limiet van 400 dienstencheques ? Dan doe je daar vandaag nog voordeel mee: je kan de extra cheques nog aankopen aan het oude tarief. Hou er rekening mee dat dienstencheques maar 12 maanden geldig zijn na aankoop. De belastingsaftrek van € 1,8 is enkel nog geldig voor aangekochte dienstencheques in 2024 (en enkel voor de eerste 198 per gebruiker) en valt volledig weg voor prestaties vanaf 2025.

 

Gewest Vlaanderen Brussel Wallonië
Kalenderjaar 2024 2025 2024 2024
Kost per cheque voor belastingvermindering €9 €10 €10 €10
Max. aantal fiscaal aftrekbare cheques 198 0 179 150
Belastingvermindering 20% 0% 15% 9%
Kost per cheque na belastingvermindering €7,20 €10 €8,5 €9,1
Geldigheidsduur (maanden) 12 12 6 8

 

 

 

 

Hoe wordt de berekening gedaan bij afwezigheid van de huishoudhulp (verlof, ziekte …) ?

Het concept blijft idem, is de betaling jaarlijks dan is de betaling voor een gans jaar gedekt ongeacht het aantal uren op jaarbasis de huishoudhulp bij jou langskomt. Hoe meer uren hulp, hoe voordeliger  Agilitas Home wordt.   Bij de maandelijkse betaling is dit op basis van de prestaties van de voorgaande maand, deze ook ongeacht het aantal uren.  Is er geen enkele prestatie geweest in de voorafgaande maand, dan zal jij daarvoor ook geen factuur ontvangen.

Hoeveel gaat er van de verhoging van de dossierkost naar het loon van de huishoudhulpen?

De verhoging dient enkel om een deel van het jaarlijks verlies aan inkomsten ,door het afschaffen van de doelgroepverminderingen door de Vlaamse overheid, te compenseren. Enkel zo kunnen we onze huishoudhulpen aan hun huidige loon- en arbeidsvoorwaarden blijven tewerkstellen.

Is een verhoging van de dossierkost wettelijk?

Wij mogen als erkende onderneming bijkomende kosten vragen, dit wordt steeds vooraf gecommuniceerd naar al onze klanten. Een klant heeft altijd het recht om zijn contract met Agilitas Home op te zeggen naar aanleiding van deze verhoging mits hij de opzegtermijn van 4 weken respecteert.

Ik betaal voor een gans jaar maar mijn huishoudhulp is gestopt en niet vervangen geweest voor een langere periode.

Wij stellen steeds alles in het werk om vervanging en/of een nieuwe huishoudhulp te voorzien.

Ik heb enkel 2 wekelijks 3u / 4u een huishoudhulp moet ik dan dezelfde kost betalen.

De bedragen zijn vastgesteld op 120 euro op jaarbasis en 10 euro op maandbasis.  Deze bedragen zijn van toepassing voor al onze klanten van Agilitas Home ongeacht het aantal uren per maand.

Ik heb de samenwerking als klant zelf stopgezet, kan ik de kosten recupereren?

  • Jaarlijkse betaling: nee, je betaalde reeds voor een volledig jaar, een terugbetaling is niet mogelijk.
  • Maandelijkse betaling: indien er geen prestaties zijn in de voorafgaande maand, wordt er ook geen factuur opgemaakt.

Wat is de “doelgroepvermindering”?

De doelgroepverminderingen zijn een reeks financiële steunmaatregelen waarmee de overheid werkgevers stimuleert om medewerkers uit bepaalde doelgroepen aan te trekken of te behouden. Het gaat om jongeren, ouderen, mensen met een arbeidsbeperking en langdurig werkzoekenden.

Volgt er nog een factuur voor de dossierkost?

  • Jaarlijkse betaling: Wanneer het jaar verlopen is, zal je een nieuwe factuur automatisch ontvangen en wordt het bedrag automatisch aangepast.
  • Maandelijkse betaling: het bedrag zal per 1/1/2025 automatisch aangepast worden en je ontvangt een factuur indien er in de voorgaande maand prestaties geleverd zijn.

Wat is het rekeningnummer om te kunnen betalen?

Dit staat steeds vermeld op de factuur.  Indien je gekozen hebt voor een jaarlijkse dossierkost moet je dit overschrijven met de info vermeld op de factuur.  Heb je gekozen voor maandelijkse dossierkost dan loopt dit automatisch via je domiciliëring en hoef je geen afzonderlijke overschrijving uit te voeren.

Huishoudhulpen

Wie mag werken als huishoudhulp via dienstencheques?

Elke meerderjarige inwoner van België mag als huishoudhulp werken met dienstencheques. Je huidige huishoudhulp kan dus desgewenst ook in het systeem stappen, wat zowel voor haar/hem als voor jou heel wat voordelen oplevert.  

Opgelet: een huishoudhulp mag niet werken voor eigen familie van de eerste of tweede graad of voor personen die op hetzelfde adres als zijzelf/hijzelf wonen. 

Welke taken mag je als huishoudhulp doen?

  • -        Poetsen
  • -        Ramen lappen
  • -        Strijken
  • -        Wassen
  • -        Kleine naaiwerkjes
  • -        Boodschappen doen

Wat mag je niet doen als huishoudhulp?

  • ·        Spullen naar het containerpark brengen
  • ·        De auto wassen
  • ·        In de tuin werken
  • ·        Kinderopvang
  • ·        Poetsen van publieke of professionele ruimtes
  • ·        Administratieve taken
  • ·        Meer dan 5 treden op de ladder klimmen
  • ·        Dierenverblijven reinigen.
  • ·        Persoonlijke verzorging of ziekenzorg. 

Wie mag er van thuis uit strijken?

Iedereen die in aanmerking komt om te werken via dienstencheques, mag van thuis uit strijken.

Wat als ik een arbeidsongeval heb?

Indien je een arbeidsongeval hebt, ga je onmiddellijk naar de dokter en laat je de nodige documenten invullen. Zoals steeds breng je ook onmiddellijk je Agilitas Home kantoor op de hoogte.

Wat als ik een schadegeval heb bij mijn klant?

Voor een schadegeval ben je verzekerd als huishoudhulp. Het is natuurlijk wel belangrijk dat je zowel de klant als het Agilitas Home kantoor op de hoogte brengt.

Wat als ik ziek ben?

Van zodra je je ziek voelt, ga je naar de dokter. Zoals steeds breng je eerst je klanten op de hoogte maar ook je Agilitas Home kantoor. Binnen de 24u zorg je er dan ook voor dat je doktersattest wordt doorgestuurd naar je consulent.

© 2024 Agilitas Home - Member of Agilitas Group
Cookiebeleid Algemene voorwaarden Erkenningsnummers Home