Hoe werken dienstencheques?
Meest gestelde vragen over dienstencheques & huishoudhulp
- Wat zijn de voorwaarden voor het bestellen van dienstencheques?
- Hoe lang zijn mijn dienstencheques geldig?
- Wat is het verschil tussen papieren en elektronische dienstencheques?
- Wat is de kostprijs van een dienstencheque?
- Hoe vraag ik dienstencheques aan?
- Wat mag ik mijn huishoudhulp met dienstencheques laten doen?
- Wat als mijn poetshulp een ongeval heeft?
- Wat met mijn huishoudhulp als ik op vakantie ga?
- Wat met dienstencheques als ik een zwangere zelfstandige ben?
- Wie mag werken als huishoudhulp via dienstencheques?
- Wanneer werkt mijn huishoudhulp?
- Wat verandert er aan de dossierkosten van mijn dienstencheques?
Wat zijn de voorwaarden voor het bestellen van dienstencheques?
- Ik ben een inwoner van België
- Ik ben meerderjarig
- Ik wil dienstencheques voor particulier gebruik
Hoe lang zijn mijn dienstencheques geldig?
De cheques blijven tot 8 maanden na hun uitgiftedatum geldig.
De vervaldatum van de cheques vind je op de cheques zelf of op je persoonlijke pagina op de site van Sodexo.
Wat is het verschil tussen papieren en elektronische dienstencheques?
Papieren cheques overhandig je na de geleverde prestatie rechtstreeks aan de huishoudhulp. Elektronische cheques worden na de prestatie door jouw huishoudhulp geregistreerd (per telefoon) en vervolgens automatisch afgehouden van jouw elektronische portefeuille.
Kom hier meer te weten over de voordelen die verbonden zijn aan elektronische dienstencheques.
Wat is de kostprijs van een dienstencheque?
Je kan tot 500 dienstencheques per jaar per persoon bestellen. De eerste 400 cheques kosten €9 per stuk, de volgende 100 cheques kosten €10 per stuk. Na belastingvermindering kost zo’n cheque slechts:
- € 7,20 voor inwoners van het Vlaams gewest
- € 8,50 voor inwoners van het Brussels hoofdstedelijk gewest
- € 8,10 voor inwoners van het Waals gewest
Hoe vraag ik dienstencheques aan?
Registreer je bij Sodexo, de uitgiftemaatschappij van de dienstencheques, en maak een keuze tussen papieren of elektronische dienstencheques.
- Registreer hier als je in het Vlaams gewest woont.
- Registreer hier als je in het Brussels hoofdstedelijk gewest woont.
- Registreer hier als je in het Waals gewest woont.
Na bevestiging van je registratie bezorgt Sodexo je een gebruikersnummer dat je als gestructureerde mededeling gebruikt bij de betaling van je bestellingen. Bij de bestelling kies je het gewenste aantal cheques (minimum 10 stuks) en stort je het gevraagde bedrag hiervoor op het rekeningnummer van Sodexo.
Dit zijn de rekeningnummers van Sodexo:
- Vlaams gewest: BE41 0017 7246 2610
- Brussels hoofdstedelijk gewest: BE28 0017 7246 3620
- Waals gewest: BE15 0017 7247 4330
Papieren dienstencheques ontvang je per post thuis. Elektronische cheques worden automatisch op je elektronische portefeuille gezet.
Wat mag ik mijn huishoudhulp met dienstencheques laten doen?
... mag niet
- spullen naar het containerpark brengen
- de auto wassen
- in de tuin werken
- persoonlijke verzorging of ziekenzorg
- kinderopvang
- poetsen van niet-particuliere ruimtes
- administratief werk
- hoger dan 5 treden op een ladder klimmen
- dierenverblijven poetsen
... mag wel
- poetsen
- ramen lappen
- strijken
- wassen
- klein naaiwerk doen
- boodschappen doen
- koken
Wat als mijn poetshulp een ongeval heeft?
Agilitas Home verzekert je huishoudhulp voor ongevallen op de werkvloer (dus bij jou thuis) en tijdens woon-werkverkeer. Jij bent op jouw beurt verzekerd voor materiële schade die je huishoudhulp eventueel zou aanbrengen.
Wat met mijn huishoudhulp als ik op vakantie ga?
Laat je contactpersoon bij Agilitas Home minstens twee weken voor vertrek weten dat je met vakantie gaat en je huishoudhulp niet hoeft te komen.
Wat met dienstencheques als ik een zwangere zelfstandige ben?
Zodra je je professionele activiteiten hervat na de bevalling, krijg je moederschapshulp. De sociale verzekeringskas voor zelfstandigen geeft je hiervoor 105 gratis dienstencheques.
Wie mag werken als huishoudhulp via dienstencheques?
Elke meerderjarige inwoner van België mag als huishoudhulp werken met dienstencheques. Je huidige huishoudhulp kan dus desgewenst ook in het systeem stappen, wat zowel voor haar/hem als voor jou heel wat voordelen oplevert.
Opgelet: een huishoudhulp mag niet werken voor eigen familie van de eerste of tweede graad of voor personen die op hetzelfde adres als zijzelf/hijzelf wonen.
Wanneer werkt mijn huishoudhulp?
Onze huishoudhulpen werken van maandag tot en met zaterdag, telkens tussen 6u ’s ochtends en 20u ’s avonds. Op zon- en feestdagen is het hen niet toegelaten te werken.
Wat verandert er aan de dossierkosten van mijn dienstencheques?
- Rekenen andere dienstenchequebedrijven ook extra kosten aan?
Ja, de meeste dienstenchequebedrijven rekenen extra kosten aan. Gemiddeld rekenen andere bedrijven tussen de 60 en de 200 euro per jaar aan, met uitschieters tot meer dan 200 euro.
- Op welke periode is deze factuur van toepassing?
De factuur die u zal ontvangen in september, is van toepassing op de periode januari 2023 t.e.m. december 2023.
- Kan ik de dossierskosten betalen met dienstencheques?
Neen. De overheid heeft bepaald dat enkel de prestaties van de huishoudhulpen zelf betaald kunnen worden met dienstencheques. De dossierkost zal aangerekend worden via factuur.
- Wat als ik niet akkoord ga met de nieuwe voorwaarden?
Bij een éénzijdige wijziging van de voorwaarden, staat het u vrij om de samenwerking met Agilitas Home stop te zetten en de standaard opzegtermijn te hanteren.
- Wat als ik een éénmalige vervanging kreeg?
Ook bij de éénmalige hulp zal u een factuur ontvangen, maar wij stellen alles in het werk om een vaste huishoudhulp aan te bieden.
- Wat als ik momenteel geen hulp krijg?
Indien u in 2023 hulp gekregen heeft, zal u voor het jaar 2023 een factuur ontvangen. Als u hiermee niet akkoord gaat, dient u uw opzeg te geven en zullen wij het contract stopzetten. In 2024 zal u een nieuwe factuur ontvangen indien u een actieve huishoudhulp heeft. Indien u in 2024 geen actieve huishoudhulp krijgt, zal er ook geen factuur volgen voor de dossierkost van 2024.
- Wat als ik niet betaal?
Indien u de dossierkost niet betaalt, zijn wij genoodzaakt de samenwerking stop te zetten.
- Hoeveel tijd krijg ik als klant om te betalen?
De betaaltermijn zal steeds op uw factuur vermeld staan. Indien het wegens omstandigheden niet lukt om de factuur tijdig te betalen, neemt u best contact op met uw vertrouwde consulent.
- Hoe kan ik mijn factuur het gemakkelijkst betalen?
Voor een vlotte afhandeling van uw factuur raden wij u aan te betalen via ePayments.
Dit kan via de QR-code op de factuur, de payment button op ons online portaal (http://billing-portal.agilitasgroup.be) of de betaalknop in de begeleidende mail bij uw factuur. U kan er ook voor kiezen om via overschrijving te betalen.
- Worden de kosten terugbetaald wanneer mijn huishoudhulp ziek of afwezig is?
Neen, wij voorzien geen terugbetaling bij afwezigheden. Wij doen natuurlijk wél ons uiterste best om snel vervangen aan te bieden waar mogelijk. Voor de dienstverlening van de huishoudhulp betaalt u met dienstencheques. Dit staat los van de kosten verbonden aan de dossierkost.
- Wat als mijn huishoudhulp langdurig afwezig is?
Wij voorzien geen terugbetaling wanneer uw huishoudhulp langdurig afwezig is. Wij doen natuurlijk wél ons uiterste best om snel vervangen aan te bieden waar mogelijk.
- Wat als ik verhuis? Moet ik dan opnieuw de dossierkost betalen?
Neen, als u uw dossierkost voor 2023 betaald heeft en u verhuist in datzelfde jaar, wordt er geen nieuwe factuur verstuurd. Enkel het adres dient aangepast te worden.