Meest gestelde vragen:
budgethouders & persoonlijk assistenten
- Kan ik mijn assistent ook met dienstencheques betalen?
- Welke taken mag een persoonlijk assistent met dienstencheques uitvoeren?
- Hoeveel dienstencheques mag ik als budgethouder jaarlijks aanvragen?
- Mogen familieleden ook werken met dienstencheques?
- Wie is de werkgever als een budgethouder via uitzendarbeid een assistent aanneemt?
Kan ik mijn assistent ook met dienstencheques betalen?
Vanuit Agilitas Care stimuleren we een optimale spreiding van je assistentiebudget door een combinatie van dienstencheques en gewone uitzendarbeid. We kijken hiervoor eerst en vooral naar het takenpakket van je gewenste assistent:
Doet de assistent enkel taken die je kan betalen met dienstencheques?
Opteer hiervoor, want dit kost maar € 9/uur. Dienstencheques zijn niet fiscaal aftrekbaar als ze met het PAB of PVB betaald worden.
Doet de assistent ook andere taken?
Kijk dan of er een combinatie van dienstencheques en uitzendarbeid gemaakt kan worden. Dit is enkel mogelijk als deze taken duidelijk van elkaar gescheiden zijn en voor beide minimum in blokken van 3 uur wordt gewerkt. Bijvoorbeeld 3 uur dienstencheques in de voormiddag en 4 uur gewone uitzendarbeid in de namiddag.
Kan er geen combinatie gemaakt worden? Kies dan altijd voor gewone uitzendarbeid.
Welke taken mag een persoonlijk assistent met dienstencheques uitvoeren?
- Schoonmaken van de woning
- Wassen en strijken
- Kleine naaiwerken
- Bereiden van maaltijden
- Boodschappen doen
- Hulp bij verplaatsingen met of zonder aangepaste wagen
Hoeveel dienstencheques mag ik als budgethouder jaarlijks aanvragen?
Een budgethouder kan tot 2.000 dienstencheques per jaar aanvragen in plaats van de gebruikelijke 500.
Mogen familieleden ook werken met dienstencheques?
Nee, familie mag niet via dienstencheques werken voor een budgethouder.
Onder familie worden bloed- of aanverwanten tot en met de 2de graad begrepen.
Wie is de werkgever als een budgethouder via uitzendarbeid een assistent aanneemt?
Wanneer een budgethouder op uitzendbasis (ook wel interimbasis genoemd) een assistent aanwerft, heeft deze laatste een arbeidsovereenkomst met Agilitas Care. Wij zorgen ook voor de commerciële overeenkomst met de budgethouder en factureren hem/haar rechtstreeks. De juridische werkgever van de persoonlijk assistent is dus Agilitas Care, de feitelijke werkgever is de budgethouder.
Wie is aansprakelijk als er iets gebeurt met een persoonlijk assistent?
De vraag naar aansprakelijkheid voor toegebrachte schade is verschillend naargelang de assistent als uitzendkracht of als dienstenchequewerknemer tewerkgesteld is.
Werken als uitzendkracht
Indien de assistent een uitzendkracht is, valt deze in principe onder het gezag en toezicht van de gebruiker (de budgethouder). Dit betekent dat de aansteller zelf aansprakelijk is voor de schade die wordt toegebracht door de uitzendkracht. Het gaat hierbij zowel om schade aan derden als schade aan de budgethouder zelf.
Wij raden budgethouders aan om een verzekering voor burgerlijke aansprakelijkheid af te sluiten via hun verzekeraar en hierin een ‘clausule uitzendarbeid’ te voorzien. Zo is men verzekerd voor schade die berokkend wordt door de uitzendkracht.
Opgelet, ook in volgende gevallen kan Agilitas Care niet aansprakelijk gesteld worden:
- verlies, diefstal of verdwijning van materiaal, geld of goederen aan de uitzendkracht toevertrouwd
- de selectie van de kandidaat-assistent wanneer de gebruiker zelf de selectie uitvoerde
- leningen of voorschotten, in natura of baar geld, die eventueel door de gebruiker aan de uitzendkracht werden toegestaan
Werken met dienstencheques
Indien de schade wordt berokkend door een dienstenchequewerknemer, dan zal deze schade op Agilitas Care kunnen verhaald worden. Agilitas Care heeft een verzekering burgerlijke aansprakelijkheid voor schade die werd toegebracht door de dienstenchequewerknemers. De vrijstelling van € 250 wordt ten laste gelegd van de budgethouder.
Komt Agilitas Care tussen voor bijkomende onkosten van de assistent?
Kosten die buiten het contract vallen dat een budgethouder afsloot met Agilitas Care, neem hij ook zelf op zich. Agilitas Care voorziet hierin evenmin een bemiddeling. Bijkomende kosten kunnen bijvoorbeeld zijn:
- telefoonkosten voor privédoeleinden
- maaltijden gebruikt in het bedrijfsrestaurant
- geoorloofde aankopen
Mogen jobstudenten als assistent werken?
Jobstudenten kunnen vanaf 15 jaar ingezet worden als persoonlijk assistent. Tot 18 jaar moeten ze hiervoor een goedkeuring van hun ouders krijgen. Het document daarvoor bezorgen we op moment van indiensttreding. Jobstudenten die naaste familie zijn (broer, zus, dochter, zoon) mogen 15 jaar zijn indien de tewerkstelling via uitzendarbeid verloopt, of moeten 18 jaar indien dit via een sociaal secretariaat verloopt. De eerste 2 jaren van het secundair moeten wel reeds afgewerkt zijn.
Mag een assistent mee op reis met zijn budgethouder?
Een budgethouder en assistent mogen samen op reis gaan. Daarbij mogen het vervoer, overnachtingen en maaltijden van de assistent betaald worden met het budget. Er gelden wel enkele voorwaarden:
- De prestaties mogen de 38 uren niet overschrijden. Ze moeten dus verloond worden zoals in een gewone werkweek.
- Er dient een detachering te worden aangevraagd voor deze tewerkstelling en er mogen niet meer uren gepresteerd worden dan vermeld in het contract. Hiervoor zijn de wettelijke richtlijnen van toepassing.
- De budgethouder moet zelf betalen voor zijn reis, deze mag niet bekostigd worden met het budget.
- Bij opmaak van het arbeidscontract dient steeds het tewerkstellingsadres- en land aangepast te worden voor de periode dat de assistent mee op reis gaat. Vergeet dit bij de verlengingen niet opnieuw aan te passen.
Wat is het BTW-nummer van Agilitas Care?
Agilitas Care behoort tot Agilitas Group, met als BTW-nummer BE0478.971.449