1. Homepage
  2. Blog
  3. waarom-kiezen-voor-een-job-als-winkelmedewerker

Waarom kiezen voor een job als winkelmedewerker?

Competentieprofiel winkelmedewerker

Als winkelmedewerker moet je voornamelijk beschikken over klantgerichtheid, maar er zijn uiteraard nog andere eigenschappen die belangrijk zijn. Zo moet je ook beschikken over een stevige dosis commerciële flair en een vriendelijk uiterlijk. 

Doordat je beschikt over deze eigenschappen kan jij je zichtbaar opstellen in de winkel, zodat de klanten weten dat ze bij jou terecht kunnen. Je bent aanwezig en beschikt over voldoende zelfvertrouwen om oogcontact te maken met nieuwe klanten. Daarnaast ben je proactief ingesteld, je wacht niet af tot de klant naar jou toekomt, je gaat zelf naar hen toe en start het gesprek. 

Je bent communicatief sterk en hebt kennis en passie voor het product dat je verkoopt. Je kan goed praten, maar nog belangrijker: je kan goed luisteren. Je moet in staat zijn te achterhalen wat de klant nu net nodig heeft. Je onderzoekt de behoefte van de klant en speelt in op hun problemen om dan gericht mee naar een oplossing te zoeken. Klanten voelen zich op hun gemak bij jou en jij begeleidt hen graag in de zoektocht naar het perfecte product voor hen.  

Bovendien ben je niet bang om klanten aan te spreken over de wekelijkse promoties of kortingen. Vaste klanten worden door jou in de watten gelegd, je weet exact wat ze nodig hebben en onderhoudt een nauwe relatie met hen. Doordat je beschikt over een stevige portie empathie ben jij in staat de hoogste graad van service te bieden. 

winkelmedewerker

Werken in de retail wil ook zeggen dat je flexibel moet zijn. In sommige bedrijven zal je vroeg moeten starten, bij andere verwacht men dan weer dat je tot de avond doorwerkt. Voor de rest ben jij een pietje precies als het aankomt op hoe de winkel eruit ziet en wat deze uitstraalt. 

Vind je wisselende uurroosters en weekendwerk niet erg? En spreken bovenstaande zaken je aan? Dan is een job als winkelmedewerker misschien wel iets voor jou! 

Eigenschappen winkelmedewerker:

  • Empathisch vermogen
  • Verzorgd voorkomen 
  • Sociaal en communicatief sterk 
  • Zelfvertrouwen 
  • Inzicht hebben in verkooptechnieken
  • Flexibel op vlak van uren 
  • Productkennis 
  • Respectvol ten opzichte van de klant

Opleiding en doorgroeimogelijkheden winkelmedewerker

Als winkelmedewerker heb je niet direct een specifiek diploma nodig, wel kan het een voordeel zijn als je genoten hebt van een commerciële opleiding. In dergelijke opleidingen komen verschillende onderwerpen aan bod. Zo leer je hoe je moet omgaan met klachten, hoe je de logistiek efficiënt kunt organiseren en hoe je het best je producten presenteert. Je leert koop- en weerstandsignalen detecteren en hoe je via commerciële gesprekstechnieken toe te passen klanten toch kan overtuigen. Daarnaast leer je verkoopgesprekken voeren en commercieel onderhandelen. Dit wordt zeker als pluspunt aanzien in tal van bedrijven. 

Loon winkelmedewerker 

Het gemiddelde loon van een winkelmedewerker hangt af van de werktijden, betaling van overuren en anciënniteit. Uiteraard moet er ook rekening gehouden in welk type winkel je tewerkgesteld wordt, is dit een keten of een zelfstandige zaak? Ook dit zal een verschil van loon en voordelen met zich meebrengen. 

Winkelmedewerker: job met een toekomst! 

Het succes van de fysieke winkels wordt bepaald door de mate van beleving en ervaring die de winkelmedewerkers bieden aan de klanten. De consument verwacht bij lokale retailers ook nog steeds die vergaande klantgerichtheid. Ze vinden het prettig om gezien en opgemerkt te worden. 

© 2023 Agilitas - Member of Agilitas Group
Algemene voorwaarden Cookiebeleid Erkenningsnummers Homepage